Cortina E-Octa
De Cortina E-Octa is een krachtige en goed uitziende damesfiets die in het algemeen goed presteert maar wel een paar minpunten heeft. De fiets heeft een sterke motor met veel versnellingen en ondersteuning wat je zeker weten zal helpen in het dagelijks gebruik. De fiets is niet super comfortabel en het is ook veel beter geschikt voor steden dan buiten de stad omdat paden in de steden vaak van betere kwaliteit zijn. De fiets heeft een zeer sterke Bafang middenmotor. Het model is alleen in licht zeegroen verkrijgbaar dus jammer genoeg kun je niet echt veel verandering brengen aan hoe de fiets er uit ziet. Tevens heeft de E-Octa een goed functionerende LED-verlichting aangedreven door de accu die je makkelijk kan aanzetten via de display
De Cortina E-Octa komt standaard met een 7 Shimano Nexus naaf en heeft 7 versnellingen. Dit is een goede hoeveelheid versnellingen die je goed zullen bijstaan in het dagelijks gebruik. De versnellingen worden ingesteld op het displayscherm. De fiets is zeker weten een stadsfiets en wij adviseren hem ook om hem vooral als stadsfiets te kopen maar de versnellingen zullen je ook helpen buiten de stad door de grote hoeveelheid. De kettingkast van de E-Octa is gesloten en hierdoor heeft het minder onderhoud nodig dan een halfopen of open kettingkast. De E-Octa weegt in totaal 28 kg (inclusief accu).
De zadelpen van de E-Octa is geveerd, wat helpt met het absorberen van schokken maar jammer genoeg is de voorvork niet geveerd dus het stuur heeft meer problemen met het absorberen van schokken. Daarom wordt het geadviseerd om deze fiets niet op ruigere paden te gebruiken. De remmen zijn voorzien van rollerbrakes om zo veel remkracht te geven, wat gevaar op de weg kan minimaliseren voor jou al bestuurder. De zadelpen en voorvork zijn makkelijk verstelbaar met gereedschap.
Verdere informatie over de accu
De Cortina E-Octa wordt standaard geleverd met een Lithium-ion batterij met een accucapaciteit van 340 Wh. Lithium accu’s zijn altijd beter dan alternatieven omdat ze een hoge accucapaciteit per kg hebben ten opzichte van andere soorten accu’s. Daarnaast hebben Lithium batterijen ook een lage zelfontlading en gaan ze ook veel langer mee!
De accu is niet moeilijk te vinden en zit onder de bagagedrager waar je de accu makkelijk los kan maken en binnen kan opladen. Dit is niet alleen beter omdat het makkelijker op te laden is dan als de accu vast zit in de fiets, maar is ook voordelig omdat een accu beter werkt op kamertemperatuur en hierdoor langer meegaat en sneller oplaadt.
Verdere algemene informatie
De Cortina E-Octa is een fiets met een Bafang middenmotor. Middenmotors zorgen vaak voor extra stabiliteit en stuurbaarheid voor de fiets door de centrale positie van de motor. De koppelkracht van deze Bafang motor is geschat rond 80 Nm. Deze waarde zegt wat over de trekkracht dat je kan verwachten van de fiets. Des te hoger deze kracht, des te beter de e-bike optrekt en heuvels beklimt. Echte krachtpatsers hebben 80 Nm terwijl de zwakkere koppels rond de 10/20 Nm liggen. Het is dus een zeer krachtige fiets die je veel ondersteuning zal geven.
Een accu werkt jammer genoeg niet eeuwig dus er is een limiet op hoe ver de Cortina E-Octa kan gaan met ondersteuning. Op de laagste trapondersteuning zou de E-Octa een actieradius van 170 km kunnen bereiken. De gemiddelde actieradius voor de E-Octa ligt op ongeveer 80 km. Dit is niet compleet exact te bepalen omdat het door voor veel verschillende factoren beïnvloedt kan worden.
Het LCD display scherm is makkelijk bedienbaar en veilig en geeft alle relevante en belangrijke informatie over uw fiets weer. Het is gepositioneerd naast uw handvat en met het display scherm kan je kiezen tussen vijf ondersteuningsstanden. Deze ondersteuningstanden hebben effect op de actieradius en de hoeveelheid steun die je krijgt tijdens het fietsen. Een lage ondersteuning leidt tot verdere actieradius maar je krijgt minder steun tijdens het fietsen. Een hogere trapondersteuning leidt tot minder actieradius maar meer steun tijdens het fietsen.
- Lage prijs per km
- Krachtige motor
- Geschikt voor zowel in als buiten de stad
- Middenmotor
- Prijs
Specification: Cortina E-Octa
Merk | Cortina |
---|---|
Motortechniek | Bafang |
Motorpositie | Midden |
Versnellingen | 7 |
Trapondersteuning | 5 |
Type naaf | Shimano Nexus 7 |
Kracht (Nm) | 80 |
Maximale snelheid | 25 km/u |
Accucapaciteit | 340 |
Gewicht | 28 kg |
Kettingkast | Gesloten |
Voorvering | Geveerd |
Zadelvering | Niet geveerd |
Remsysteem | Rollerbrakes |
Prijs per bereik | € 16 per km |
Type accu | Lithium-ion |
Maximale bereik (km) | 170 |
Gemiddelde bereik (km) | 80 |
Sjaak lammers –
Heb de fiets nu 1 jaar in mijn bezit,na ongeveer 2000 km gereden te hebben kan ik concluderen dat de fiets kan wedijveren met de veel duurdere fietsen,de krachtige bafang motor heeft zich in het limburgse heuvellandschap top bewezen, waar kalkhofs en treks moeite hadden om 11% helling te klimmen ging ik hun voorbij, ook bij snelle afdalingen bleef de fiets stabiel, de remmen zijn zeer goed, de wegligging is formidabel, zeker door de wat dikkere banden voelt het op alle wegen zeer stabiel aan, wel heb ik een krachtige accu ( 750wh) en een comfortabel zadel laten plaatsen, de actieradius in de heuvels met klimmen en dalen , lag op 85 km, al met al vind ik dit een zeer goede koop. En aan te bevelen als allrounder.