De meeste fietsers zullen tegenwoordig waarschijnlijk op banden van Continental rijden. Deze banden hebben een zeer goede reputatie, en worden bijvoorbeeld ook zeer veel gebruikt in het professionele wielerpeloton. In onze test hebben we ook enkele modellen van Continental meegenomen, want het merk biedt banden die verschillen van budgetmodellen tot en met high-end performance modellen. Dit model is een voorbeeld van zo’n high-end performance model. De Grand Prix 5000, ook wel GP 5000 genoemd, is het topmodel voor consumenten
De Continental Grand Prix 5000
De Continental Grand Prix 5000 is de opvolger van de immens populaire Grand Prix 4000-serie die de afgelopen 10 jaar de high-end racefiets-bandenmarkt heeft gedomineerd. Deze band werd zo populair, omdat het een echte allround band was die voldoende grip, goede duurzaamheid en goede lek-bestendigheid bood, terwijl hij toch een zeer lage rolweerstand bood. De GP 5000 probeert alle sterke punten van zijn voorganger te verbeteren door gebruik te maken van de nieuwste soort behuizing, de bekende Black Chili-compound en de beschermingslaag die de eerdere versie goed maakte.
Ons oordeel
In de beoordeling van fietsbanden letten we op enkele elementen. We kijken naar het ontwerp (design) en de prestaties. Bij het ontwerp identificeren we het type band, en bij de prestaties kijken we naar de lek-bestendigheid en de rolweerstand. Samen komen we hiermee tot een score. In onze beoordelingen nemen we in alle gevallen de prijs-kwaliteitsverhouding mee.
Design
8.510 – Het gespecificeerde gewicht van de GP 5000 is 215 gram, iets lichter dan de meeste banden in onze test. De band is beschikbaar in verschillende maten van 23 tot en met 32 millimeter, en valt iets groter uit dan geadverteerd, iets wat we tegenwoordig vaker zien, door het gebruik van wijdere fietswielen.
Prestaties
8.0/10 – Continental beweert dat de GP 5000 een 12% lagere rolweerstand heeft in vergelijking met zijn voorganger. Dit lijkt inderdaad te kloppen. De rolweerstand van deze band is ongeveer 10 watt, een bijzonder lage score in de test. Continental beweert ook dat de perforatieweerstand met 20% is toegenomen. Dat kunnen we helaas niet zeggen. Met een score van 10 uit 20 scoort de band goed in de lek-bestendigheids test, maar zeker niet 20 procent beter dan andere modellen van Continental. De lage rolweerstand is echter bijzonder indrukwekkend.
Specificaties via continental.com:
- 220 gram
- 3/330 TPI
Onze ervaring:
- Design: 8.5/10
- Prestaties: 8.0/10
Ons eindoordeel
8.3/10 – Het lijkt erop dat de Grand Prix 5000 de competitie het bos in stuurt. De rolweerstand van het topmodel van de Grand Prix serie is nog lager geworden, terwijl dit model een veel betere profieldikte en perforatieweerstand biedt. Jammer is wel dat de beloofde 20 procent verbeterde lek-bestendigheid niet zo uit de test lijkt te komen. Dat neemt niet weg dat je aan dit model echt een topband hebt.